Vedtægter for Rødovre Kunst- og Kulturforening.

Vedtægterne fastsætter rammerne for foreningens virke. 

De seneste vedtægter er godkendt på generalforsamlingen 18. juni 2021 og kan læses herunder 

Vedtægter for Rødovre Kunst- og Kulturforening

§ 1

Foreningens navn er Kunst- og Kulturforeningen for ansatte i Rødovre Kommune. Dens hjemsted er Rødovre Kommune. Foreningen blev stiftet den 26. januar 1995.

§ 2

Foreningens formål er at skabe og fremme interesse for kunst og kultur hos medlemmerne og kommunens ansatte ved:

Bortlodning af kunstværker indkøbt for foreningens midler eller erhvervet ved medlemskab i andre foreninger.

Afholdelse af udstillinger.

Fælles besøg og formidling af udstillinger, gallerier og andre kulturelle begivenheder.

§ 3

Som medlemmer kan optages ansatte og tidligere ansatte i Rødovre Kommune, og medlemskabet kan fortsætte efter fratræden eller pensionering fra Rødovre Kommune. Medlemskabet ophører ved skriftlig udmeldelse til bestyrelsen senest den 1.3. samme år.

Medlemmer, der fratræder eller går på pension, og som derfor ikke længere kan benytte det interne mailsystem, har selv ansvaret for at sørge for, at bestyrelsen modtager de nødvendige oplysninger om privat mail, så medlemskabet kan opretholdes.

Ved indmeldelse i foreningen giver medlemmer tilladelse til, at bestyrelsen har kendskab til og benytter private mailadresser i det omfang, det er nødvendigt, for at udsende nyhedsbrev, indkaldelse til generalforsamling mm.

§ 4

Medlemskontingentet, der fastsættes på den ordinære generalforsamling for det løbende regnskabsår, opkræves årligt via lønudbetalingen.

For tidligere ansatte indsættes kontingentet direkte på foreningens konto. Restancefristen er en måned. Kontingentet skal bl.a. benyttes til indkøb af kunstværker, som bortloddes blandt medlemmerne i henhold til § 10.

§ 5

Generalforsamlingen, der er højeste instans i foreningens anliggender, er enten ordinær eller ekstraordinær og indkaldes via mail med mindst 3 ugers varsel. På den ordinære generalforsamling, der afholdes hvert år senest ultimo februar, skal dagsordenen indeholde følgende punkter, som også meddeles ved indkaldelsen:

1. Valg af dirigent.

2. Formandens beretning.

3. Godkendelse af revideret regnskab.

4. Behandling af indkomne forslag, herunder fastsættelse af kontingent.

5. Valg af bestyrelsesmedlemmer jvf. § 7 samt 1. og 2. suppleant.

    Det bør fremgå af indkaldelsen til generalforsamlingen, hvem der er på valg, og om de ønsker genvalg.

6. Valg af revisor samt revisorsuppleant.

7. Eventuelt.

Forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage inden generalforsamlingen.

Hvis et medlem er forhindret i at være til stede på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, kan medlemmet give et andet medlem skriftlig fuldmagt til at stemme for sig. Intet medlem kan stemme med mere end én fuldmagt.

I almindelighed træffes beslutninger ved simpel stemmeflerhed uden hensyn til antallet af fremmødte og de ved fuldmagt repræsenterede medlemmer.

Til gennemførelse af forslag vedrørende vedtægtsændringer og opløsning af foreningen kræves, at mindst halvdelen af medlemmerne er repræsenteret på en lovlig indvarslet generalforsamling, og at mindst 2/3 af de fremmødte eller ved fuldmagt repræsenterede medlemmer stemmer for forslaget. Såfremt halvdelen af medlemmerne ikke er repræsenteret på generalforsamlingen, men i øvrigt 2/3 af de fremmødte eller ved fuldmagt repræsenterede medlemmer stemmer for forslaget, skal bestyrelsen inden 14 dage indkalde til en ny generalforsamling, på hvilken forslaget kan vedtages med 2/3 majoritet uanset antallet af repræsenterede medlemmer.

§ 6

Ekstraordinær generalforsamling kan endvidere afholdes efter en generalforsamlings eller en bestyrelses beslutning, eller efter et skriftlig forlangende, stilet til formanden og med angivelse af dagsorden, af et antal medlemmer, der udgør mindst en tredjedel af det samlede antal medlemmer.

§ 7

Bestyrelsen består af 7 medlemmer. De vælges af generalforsamlingen for en periode på to år. 3 medlemmer vælges i lige år og 4 medlemmer i ulige. Genvalg kan finde sted.

Bestyrelsen konstituerer sig efterfølgende med formand, næstformand, kasserer og ansvarlig for medlemskartotek.

Såfremt et bestyrelsesmedlem udtræder i årets løb, træder suppleanterne til. Suppleanter er altid velkomne til alle møder, men har ikke stemmeret her.

§ 8

Formanden og kasserer er tegningsberettigede for foreningen.

§ 9

Regnskabsåret løber fra 1. januar til 31. december.

§ 10

Bortlodning af de i henhold til § 4 indkøbte eller på anden måde erhvervede kunstværker foretages hvert år ved lodtrækning på den ordinære generalforsamling.

For lodtrækningen gælder følgende regler:

Lodderne, der er forsynet med medlemsnumre, trækkes fra en pulje, hvori der er nedlagt:

Et lod for hvert medlem.

Har man ikke vundet året forinden, har man to lodder og så fremdeles. Således har man eksempelvis fire lodder, hvis man ikke har vundet i tre år i træk.

Fire lodder er det maksimale antal lodder, et medlem kan have i puljen.

Alle medlemmer kan maksimalt vinde én gevinst ved hver årlig lodtrækning.

Bestyrelsen kan desuden foranstalte lodtrækninger om mindre eller særlige gevinster, som ligger uden for lodder og derfor uden indflydelse på det antal lodder, der tilkommer medlemmerne ved de følgende lodtrækninger. Dette meddeles før den pågældende lodtrækning.

Medlemmer, som vinder, skal enten være personligt til stede på generalforsamlingen eller repræsenteret ved fuldmagt.

§ 11

Foreningen kan opløses som anført i § 6. Ved foreningens opløsning indkøbes kunstværker for eventuelt tilstedeværende midler med henblik på bortlodning efter de vedtægtsbestemte regler.

Godkendt 18. juni 2021.